De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt, och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter.

Tanken idag är egentligen densamma – scoutskjortan ger en känsla av samhörighet

Vår scoutdräkt

Sedan 2007 har alla scouter i Sverige en gemensam scoutdräkt som är modern och tilltalar alla åldrar. Kollektionen består av kort- och långärmad skjorta, kort- och långärmad t-shirt samt pikétröja. Färgen är petroleumblå.

Märken

Märken har man på skjortan för att markera vilken avdelning och patrull man tillhör, samt för att visa vad man gjort och kan

Var ska alla märken sitta?

Kortfattat:

• Kår och distriktsmärke på vänster arm längst upp.
  • Sverige/EU/pojk/flickmärke på höger arm, längst upp.
  • Avdelnings och patrullmärke på höger ficklock.
  • Lägermärken på höger arm, och resten i princip på vänster arm.

Klicka på bilden nedan för ett exempel på en Tor-skjorta.

Lån av skjorta

Scoutdräkten ingår i Din medlemsavgift. För att få ut en skjorta fyller man i en blankett som ledarna har. Tala med en ledare om Du behöver byta storlek. Här finns skjortlappen.

Återlämning

När du återlämnar din skjorta skall den vara tvättad, och scoutskjortan skall vara fri från märken – förrutom de tre i cirkeln på höger ärm, och distrikts och Tor-märket på vänster ärm. Har du frågor, hör med en ledare.

[bifogade-filer]

Mer om scoutdräkten

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta -t-shirt, -piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.