Bli scout2

Scouting innebär äventyr och utmaningar genom att själv få prova på. Hos oss får du uppleva äventyr i naturen och lära känna nya kompisar. Du kan vara scout genom hela livet.

I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. I Scouterna blir du redo för livet. Medlemsansökan

När kan jag bli scout?

Redan son 5-8-åring kan man ”smaka på” scouting, i familjescouterna. I årskurs 2 eller 3 blir du spårarscout och sedan upptäckarscout, äventyrarscout, utmanarscout och roverscout. Ledare kan du sedan vara hela livet.

Här kan Du se en sammanställning av när man börjar, beroende på när man är född:  https://tor.scout.se/bli-scout/

Vad gör vi?

Vi leker, pysslar, går på äventyr i skogen, lagar mat, åker på hajk och läger, tävlar och myser. I stort sett allt som gör livet lite roligare!

De tre vanligaste svaren på varför man är scout:

• Kompisarna
  • Åka på läger
  • Prova på nya saker

Gå med i vår kår och testa scouting

Du är välkommen när som helst på terminen att komma på ett möte och testa scouting. Man kan prova på tre veckor i följd utan att bli medlem.

Kontakta avdelningsledaren, så kan han/hon berätta mer och ni kan komma överens om när det passar.

Går du i tvåan eller trean?

Kontakta våra ledare på spårarna.

Går du i fyran eller femman?

Kontakta våra ledare för upptäckarna.

Välkommen som förälder!

För att avdelningen skall fungera krävs ledare. Vi välkomnar därför nya ledare, vårt mål är att ha max 6 scouter per vuxen. Inga förkunskaper behövs, vi lär tillsammans och det finns mycket kunskap och erfarenhet i kåren.

För närvarande är det ganska många som anmält intresse och vi fyller gruppen efter anmälningsdag, men blir man som förälder ledare så garanteras en plats för barnet.

Vi har även en aktiv föräldragrupp som stöttar i olika göromål. Varje avdelning har minst två representanter i denna grupp.

Utöver detta är man som förälder välkommen att vara med i någon av våra arbetsgrupper, sitta i styrelsen eller något annat.

Vi berättar mer om hur vi jobbar tillsammans för scouterna på ett föräldramöte som vi kallar till separat. Mer info för dig som förälder finns här.

Frågor och svar