mys-pys

Familjescouter ca 5-8 år

Välkomna på familjescouting!

I familjescouting deltar barn tillsammans med vuxen eller vuxna. Det kan handla om förälder, mor- eller farförälder, släkting, vän till familjen, eller någon annan person som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt.

Vi träffas oftast första lördagen i månaden under höst- och vårterminen.

Ni som är intresserade av att prova på, är välkomna att gå med i vår Facebookgrupp, och där anmäla intresse av att deltaga i familjescouting. Inga avgifter tillkommer f.n.    https://www.facebook.com/groups/478129769644173 eller mejla familjescout@torscout.se.

Inför varje möte informerar vi i Facebookgruppen om var vi ska träffas och om det är något speciellt som man skall ha med eller på sig.

Yngre och äldre syskon är också välkomna att delta, men verksamheten riktar sig till och är anpassad för barn 5 – 8 år tillsammans med minst en vuxen, som vill prova på scouting och vara ute i naturen. Familjescouterna träffas ca 1 gång per månad vid scoutgården, eller på olika platser runt om i Torslanda.

Välkomna

Bra att veta

Vi har till största del våra möten ute så kläder efter väder är självklart, flera tunna lager är bättre ett tjockt lager. Tänk på att ta oömma kläder då de kan lukta rök efter mötet.

• För familjescouter ansvarar medföljande vuxen för sitt barn och stannar under hela träffen.
  • Vi ser helst att man kommer på starttiden, därefter kan man stanna kvar så länge man vill.
  • För ev. allergiers skull, äter alla sin egen medhavda mat. Vi brukar göra upp en eld tillsammans, då kan det vara trevligt att ta med något att grilla!

Vem gör vad?

Vi scoutledare ser ut en plats, hittar på ett tema/mat, håller i samlingen.

Förälder/vårdnadshavare fixar mat/dryck till sin familj, ev. stormkök (meddelas i arrangemanget om det behövs), hjälper till att se efter barnen.

Tillsammans fixar vi eld för grillning. Vårdnadshavare och ledare kan tillsammans planera kommande träffar.

Utrustning

Till varje träff bör följande tas med till barn och vuxna (låt gärna barnen packa sin egen ryggsäck)

• Oömma kläder för att kunna vistas utomhus hela tiden
  • Regnkläder och gummistövlar om det är blött
  • Matsäck (något att grilla) och vatten
  • Sittunderlag (har man inget, kan man göra ett av en tidning i en plastpåse)
  • Hink eller sakletarlåda (typ en glasslåda), som barnen kan ha med sig och fylla med saker de hittar i naturen.
  • Skräppåse, för skräp som blivit över

Märken/scoutdräkt

För närvarande använder vi ingen scoutdräkt, men man kommer att kunna köpa ett märke att t.ex. sätta på sin ryggsäck, tröja eller liknande.

Avgift/medlemskap

Familjescouting är en slags prova-på-aktivitet, och är kostnadsfri. Man behöver inte anmäla sig som medlem i scoutkåren, även om vi förstås uppmuntrar detta, då får man i så fall får mer löpande info, medlemstidningen och även täcks av vår försäkring.

Övergång från familjescout till spårarscout

I familj där barnet vill fortsätta som spårarscout (skolans årskurs 2-3), sätter vårdnadshavare upp barnet i kö.

Länk till kön: https://tor.scout.se/bli-scout/